Werkwijze

Algemene werkwijze

Ik werk volgens de Oplossingsgerichte, Cognitieve en Systemische Therapie, ook wel Oplossingsgerichte Korte Therapie (Solution-Focused Brief Therapy) genoemd.

Oplossingsgerichte Therapie is een vorm van psychotherapeutische hulpverlening. De kern hiervan is dat de focus ligt op de positieve verandering in plaats van het probleem. Een samenwerkingsrelatie tussen twee gelijkwaardige gesprekpartners. Samen kijken naar wat mogelijk is. Stapje voor stapje, op het tempo van de cliënt gaan ze op het beoogde doel af. Therapeut en cliënt onderzoeken de talenten en vaardigheden die de cliënt al in huis heeft om zijn/haar probleem aan te pakken. Het uitgangspunt is dat de cliënt de capaciteiten heeft om zelf doelen te formuleren, oplossingen te bedenken en deze uit te voeren. Daardoor kan de cliënt in de verdere toekomst vaak zelf moeilijke situaties constructief en creatief aan. De therapeut versterkt daardoor de autonomie van de cliënt.

U kan bij mij terecht voor begeleiding en ondersteuning bij onder andere: Burn-out, stress, piekergedrag, depressie, woede-uitbarstingen, verdriet, angst, rouwproces en verlies, gebrek aan zelfvertrouwen, relatie- of gezinsproblemen, examenvrees, schuldgevoelens, concentratieproblemen, levensvragen, perfectionisme, zelfmoordgedachten, chronische ziekten, eenzaamheid, ...

Vindt u niet wat u zoekt? Bel of mail me gerust voor verdere informatie.

Burn-out

Omdat ik gespecialiseerd ben in burn-out, geef ik hier graag wat extra uitleg over.

Een burn-out ontstaat niet van de ene dag op de andere. Vaak is het een sluimerend proces dat al zeer lang bezig is. Een toenemende ontevredenheid die meestal op het werk begint en zich over steeds meer levensterreinen gaat spreiden. Mensen blijven vaak lang doorgaan, slepen zich voort en gaan gebukt onder gevoelens van uitputting. Ze blijven tot het uiterste doorgaan en dan is er de druppel... Op een gegeven moment zegt het lichaam STOP. De symptomen zijn divers en soms vaag, niet bij iedereen gelijk en toch zijn er een aantal kenmerken die van burn-out iets specifiek maken, namelijk dat het energiepeil en de stressregulatie verstoord zijn.

Een belangrijke stap in herstel is het herkennen en vervolgens ook erkennen van uw burn-out. Aanvaarden en niet langer vechten om toch maar te kunnen blijven doorgaan. Verdere stappen zijn vooral ophouden met 'doen' en op een heel nieuwe manier 'luisteren' naar uzelf.

Zelf kom ik uit een burn-out en heb ik de weg afgelegd naar een nieuwe start. Als ervaringsdeskundige kan ik samen met u de weg bewandelen naar verandering. Omwille van de complexiteit van een burn-out, verkennen we verschillende domeinen. We gaan te werk met verscheidene strategieën.

Om mijzelf te ondersteunen in mijn genezingsproces, heb ik meerdere cursussen en workshops gevolgd. Daarenboven leerde ik tijdens mijn opleiding als psychotherapeut hoe cliënten te begeleiden in dit proces. Deze combinatie maakt me de uitgelezen persoon om u bij te staan.

Hartcoherentie

Vanaf februari 2020.